Twoja poczta e-mail w systemie CRM – czy to ma sens?
Rola e-maili w biznesie
Poczta e-mail odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu biznesu i utrzymywaniu relacji z klientami. Integracja poczty e-mail z systemem CRM może zwiększyć efektywność działań sprzedażowych oraz usprawnić zarządzanie komunikacją z klientami.
Jak zintegrować pocztę e-mail z systemem CRM?
Przydatność integracji poczty e-mail z CRM dla klienta
Integracja poczty e-mail z systemem CRM jest niezwykle przydatna dla użytkowników, ponieważ umożliwia zarządzanie wszystkimi wiadomościami e-mail w jednym miejscu, co gwarantuje spójność komunikacji i uporządkowanie kontaktów. Maile zarządzane z CRM najczęściej można przypisywać do swoich wątków tematycznych czy tzw. „deali”, prowadzonych z danym klientem. Całość jest uporządkowana w jednym miejscu, pozwalając na znaczną oszczędność czasu.
Korzyści integracji poczty e-mail z systemem CRM
Zintegrowana poczta e-mail w systemie CRM pozwala zwiększyć przepływ informacji i umożliwia śledzenie historii kontaktów z klientami. Dzięki temu możliwe jest lepsze zrozumienie potrzeb klienta i dostosowanie oferty do jego indywidualnych oczekiwań.
Chcesz zintegrować swój CRM z e-mailem?
Dowiedz się więcej o integracji maila w SalesWizard CRM lub umów się na konsultację.
Konfiguracja integracji poczty e-mail z systemem CRM
Aby skonfigurować integrację poczty e-mail z systemem CRM, należy wprowadzić ustawienia poczty w systemie CRM. Integracja poczty e-mail w CRM przebiega różnie, w zależności od systemu CRM. Każda z dostępnych platform przeprowadza integrację w inny sposób. Na ogół jednak obowiązkowym elementem integracji jest wprowadzenie protokół IMAP lub POP3 (poczta przychodząca) oraz SMTP (poczta wychodząca), wprowadzenie adresów e-mail – serwera, a także podanie hasła.
Jak korzystać z e-mail w systemie CRM?
Zarządzanie wiadomościami e-mail w systemie CRM
Zintegrowana poczta e-mail w systemie CRM umożliwia efektywne zarządzanie wiadomościami e-mail poprzez automatyczne sortowanie i oznaczanie kontaktów z klientami. Nie zawsze niestety automatyczne przydzielenie wiadomości do danego wątku tematycznego jest właściwe. W momencie gdy prowadzimy korespondencję z klientem w więcej niż jednym wątku tematycznym, taki automat może znacznie utrudnić pracę.
Tworzenie i wysyłka szablonów e-mail w systemie CRM, używanie krótkich kodów (short codes)
W systemie CRM można tworzyć i wysyłać gotowe szablony e-mail, co znacząco usprawnia proces komunikacji z klientami i pozwala zachować spójny wizerunek firmy. Przydatna jest także funkcja krótkich kodów (short codes), które możemy użyć w wiadomości e-mail aby nie wprowadzać za każdym razem danych klienta do wiadomości, takich jak imię, nazwisko, dane kontaktowe czy adres. Takie krótkie kody pozwalają na znaczne oszczędzenie czasu w przeklejaniu danych z innych miejsc.
Personalizacja korespondencji e-mailowej w systemie CRM
Dzięki integracji poczty e-mail z systemem CRM, korespondencję e-mailową można spersonalizować, dostosowując treść do potrzeb konkretnego klienta. Personalizacja e-maila to przede wszystkim ustawienie stopki maila – wprowadzenie unikalnych danych nadawcy – jego imię, nazwisko, stanowisko, dane kontaktowe, dane firmy. Takie dane w niektórych systemach mogą również być generowane na podstawie tzw. krótkich kodów. Aby uzyskać lepsze efekty komunikacji warto stopkę e-mail wzbogacić również o własne zdjęcie co mocno podnosi konwersję.
Co to jest integracja poczty e-mail z systemem CRM?
Definicja integracji poczty e-mail z systemem CRM
Integracja poczty e-mail z systemem CRM polega na połączeniu skrzynki pocztowej z systemem CRM, co umożliwia wysyłanie i odbieranie wiadomości e-mail bezpośrednio z systemu CRM. Takie połączenie jest de facto przekierowaniem poczty mailowej z serwera pocztowego na adres systemu CRM. Zasada działania jest tożsama do integracji poczty w popularnych programach pocztowych takich jak Thunderbird.
Zwiększenie efektywności działań sprzedażowych poprzez integrację poczty e-mail
Zintegrowana poczta e-mail z systemem CRM wspomaga działania sprzedażowe poprzez ułatwienie kontaktu z klientem i śledzenie historii korespondencji, co pozwala lepiej dostosować ofertę do jego potrzeb. Nadanie uprawnień dostępu innym pracownikom firmy do własnej poczty pozwala śledzić działania i korespondencje na czas nieobecności głównego zarządzającego użytkownika daną pocztą.
Klient jako odbiorca korespondencji e-mailowej z systemu CRM
Klient może być odbiorcą spersonalizowanej korespondencji e-mailowej z systemu CRM, co pozwala na budowanie trwałych relacji i zwiększenie zaangażowania. Z punktu widzenia klienta, który odbiera pocztę e-mail nie jest istotne z jakiego programu pocztowego została wysłana wiadomość (czy z CRM czy z programu typu Thundrebird), ma to jednak niebagatelne znaczenie dla pracownika organizacji, który wysyła ją z CRM. Również osoby zarządzające mając wgląd w pocztę e-mail mogą lepiej kontrolować działania swoich pracowników.
Jak skonfigurować integrację poczty e-mail z systemem CRM?
Kroki do zintegrowania poczty e-mail z systemem CRM
Aby zintegrować pocztę e-mail z systemem CRM, należy dostosować ustawienia konta e-mail w systemie CRM, wprowadzając dane serwera poczty wychodzącej (SMTP) i przychodzącej (IMAP) oraz login i hasło do skrzynki e-mail.
Wymagane protokoły do integracji poczty e-mail z systemem CRM
Integracja poczty e-mail z systemem CRM wymaga zastosowania odpowiednich protokołów, takich jak IMAP lub SMTP, które umożliwiają synchronizację konta e-mail z systemem CRM.
Różnice między IMAP i SMTP w integracji poczty e-mail z systemem CRM
IMAP (Internet Message Access Protocol), SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) i POP (Post Office Protocol) to trzy różne protokoły używane w kontekście obsługi poczty elektronicznej, ale pełnią różne funkcje. Oto krótka różnica między nimi:
IMAP (Internet Message Access Protocol):
- IMAP umożliwia dostęp do skrzynki pocztowej na serwerze, pozwalając użytkownikom przeglądać, pobierać i zarządzać wiadomościami e-mail bezpośrednio na serwerze.
- Wiadomości są przechowywane na serwerze, co oznacza, że użytkownicy mają dostęp do tych samych wiadomości z różnych urządzeń. Zmiany są odzwierciedlane na serwerze i widoczne na wszystkich podłączonych urządzeniach.
- Idealne rozwiązanie dla osób korzystających z wielu urządzeń, umożliwia bardziej zaawansowane zarządzanie wiadomościami, takie jak tworzenie folderów na serwerze.
SMTP (Simple Mail Transfer Protocol):
- SMTP jest protokołem używanym do wysyłania wiadomości e-mail. Odpowiada za przekazywanie wiadomości od nadawcy do serwera pocztowego odbiorcy.
- Jest to protokół jednokierunkowy, umożliwiający klientowi wysłanie wiadomości do serwera pocztowego. Nie zajmuje się odbiorem czy przechowywaniem wiadomości.
- Efektywnie przekazuje wiadomości e-mail z jednego serwera do drugiego. Jest powszechnie używany do wysyłania wiadomości e-mail.
POP (Post Office Protocol):
- POP umożliwia pobieranie wiadomości e-mail z serwera do klienta e-mailowego. Po pobraniu są one usuwane z serwera (domyślnie).
- Wiadomości są zazwyczaj pobierane na lokalny klient e-mailowy, a kopie są usuwane z serwera. Domyślnie nie synchronizuje się ze stanem serwera, co oznacza, że zmiany wprowadzone na jednym urządzeniu nie są odzwierciedlane na innych.
- Jest efektywny w przypadku korzystania z jednego urządzenia, ponieważ wiadomości są zazwyczaj pobierane lokalnie.
Podsumowując informacje o protokołach e-mail:
- IMAP – Umożliwia dostęp do wiadomości na serwerze, synchronizuje stan na różnych urządzeniach.
- SMTP – Umożliwia wysyłanie wiadomości e-mail.
- POP – Pobiera wiadomości z serwera do lokalnego klienta, często usuwając je z serwera.
Jak zwiększyć efektywność sprzedażową poprzez integrację poczty e-mail z systemem CRM?
Kampanie mailingowe w oparciu o integrację poczty e-mail z systemem CRM
Dzięki integracji poczty e-mail z systemem CRM można prowadzić kampanie mailingowe, docierając do klientów z odpowiednio dostosowanymi ofertami, co przyczynia się do zwiększenia sprzedaży. W SalesWizard pracujemy obecnie nad modułem Kampanii mailingowych (i SMS), stąd już wkrótce będzie możliwe wysyłanie personalnych maili do większej bazy odbiorców z wykorzystaniem skrzynki e-mail zintegrowanej w systemie CRM.
Personalizacja korespondencji e-mailowej w celu zwiększenia sprzedaży
Personalizacja korespondencji e-mailowej w systemie CRM umożliwia dostosowanie treści do konkretnego klienta, co może zwiększyć skuteczność działań sprzedażowych.
Zarządzanie klientami pocztowymi w systemie CRM
Zintegrowana poczta e-mail w systemie CRM pozwala efektywniej zarządzać klientami pocztowymi, umożliwiając lepsze zrozumienie ich potrzeb i preferencji.
Jak działa poczta e-mail w SalesWizard CRM?
W SalesWizard CRM poczta e-mail obsługiwana jest za pośrednictwem 2 kanałów:
- Poczta e-mail zintegrowana z systemem CRM w oparciu o routing Mailgun.com (naszego dostawcy)
- Poczta e-mail firmowa – zintegrowana z CRM na bazie ustawień każdego z użytkowników, umożliwiająca podpięcie własnej firmowej poczty e-mail.
Poczta e-mail zintegrowana z CRM
- komunikacji w procesach (wątkach) utworzonych przy Kontakcie (potencjalnym kliencie),
- wysyłce ofert,
- automatyzacjach.
Poczta e-mail firmowa
- komunikacji masowej w planowanym module Kampanii e-mail,
- komunikacji niezautomatyzowanej.
Tomasz Socha
CEO 4B Systems, producent oprogramowania SalesWizard CRM