BlogNarzędzia IT dla firmMLM czyli system sprzedaży wielopoziomowej

MLM czyli system sprzedaży wielopoziomowej

Marketing wielopoziomowy lub marketing sieciowy, w skrócie MLM (Multi Level Marketing) to sposób działania spółki, który polega na sprzedaży produktów lub usług przez niezatrudnionych handlowców. MLM jest modelem sprzedaży, w którym zarobki uczestników struktury zależą od planu marketingowego firmy, oraz od wielkości sprzedaży własnej oraz sprzedaży podległych mu handlowców.

MLM jest często mylnie kojarzony z piramidą finansową, w której zyski uczestników biorą się z wpłat początkowych od nowo zrekrutowanych uczestników. W marketingu wielopoziomowym handlowcy uzyskują prowizję wyłączenie ze sprzedaży własnej oraz sprzedaży uczestników swojej sieci sprzedaży.

Może się wydawać, że przez taki model sprzedaży, klient dostanie niekorzystną, sztucznie zawyżoną cenę, ale nie jest to prawdą. Konsument otrzymuje produkty w standardowych cenach. Produkt otrzymuje przesyłką do domu lub osobiście od handlowca. Firma sprzedająca produkty lub usługi nie musi otwierać i utrzymywać sklepów stacjonarnych, magazynów czy hurtowni, więc ma fundusze na wypłacanie prowizji za sprzedaż dla handlowców. Tak więc każda strona zyskuje na takim modelu.

Przykład sieci sprzedaży wielopoziomowej

Kancelaria Odszkodowawcza „A” zatrudnia agentów „B”, którzy na terenie całej Polski podpisują umowy z osobami poszkodowanymi w wypadkach komunikacyjnych, przy pracy i innych. Za każdą umowę podpisaną z klientem ta osoba otrzymuje określoną w umowie o współpracy prowizję z czystego zarobku Kancelarii. Agent chcąc zwiększyć zyski ma możliwość zrekrutować kolejnych agentów „C”, których zadaniem będzie poszukiwanie nowych klientów. Tworząc sieć, agent oferuje podległym osobą umowę o współpracę. Tym sposobem agent otrzymuje od Kancelarii nadprowizję z każdej umowy podpisanej przez podległych mu agentów. Kolejne osoby mogą budować własną sieć kolejnych agentów „D” i „E” na podobnej zasadzie. Mamy więc do czynienia w marketingiem wielopoziomowym.

  • Kancelaria Odszkodowawcza „A”
    • Agent „B1”
      • Agent „C1”
    • Agent „B2”
      • Agent „C2”
        • Agent „D1”
          • Agent „E1”
          • Agent „E2”
      • Agent „C3”
    • Agent „B3”

W jakich branżach stosuje się marketing wielopoziomowy?

Wiele branż stosuje marketing wielopoziomowy, dzięki któremu firma stale zwiększa liczbę klientów oraz sprzedaż. Taką strukturę sprzedaży spotyka się najczęściej w branży:

  • kosmetycznej – sprzedaż kosmetyków, perfum.
  • środków czystości – chemia domowa do sprzątania oraz chemia gospodarcza.
  • AGD – małe i duże artykuły gospodarstwa domowego, sprzęty kuchenne.
  • medycznej – sprzedaż sprzętu medycznego, suplementów diety, leków i innych produktów.
  • ubezpieczeniowej – sprzedaż polis OC, AC, NW i innych usług.
  • odszkodowawczej – usługi prawne dotyczące pomocy w uzyskaniu odszkodowań z OC, ZUS, KRUS, NNW i innych źródeł.

Sprzedaż wielopoziomowa w internecie

Od kilku lat obserwujemy szybki rozwój branży e-commerce, czyli sprzedaży internetowej. Nowoczesne technologie i systemy pozwalają sprzedawać produkty i usługi online, co ma wiele plusów zarówno dla sprzedawców jak i dla konsumentów. Pandemia koronawirusa jeszcze bardziej przyspieszyła ten rozwój i sprawiła, że coraz więcej firm decyduje się na sprzedaż kanałami internetowymi oraz kontakt wirtualny z klientami. Wiele firm organizuje konferencje, szkolenia i spotkania online zarówno dla handlowców jak i dla klientów.

Wraz z rozwojem firmy, ze zwiększaniem sieci sprzedaży oraz coraz to większą liczbą klientów występuje konieczność usprawnienia procesu kontaktu z klientem oraz sprzedaży. Należy także ujednolicić i uprościć proces raportowania wyników przez handlowców czy agentów oraz ułatwić rozliczenia finansowe struktury. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc wdrożenie w firmie systemu CRM pozwalającego również na rozliczanie struktur MLM.

CRM dla firmy stosującej model sprzedaży MLM

CRM to system informatyczny pozwalający na zarządzanie relacjami z klientem. Ułatwia on firmom sprzedającym produkty lub usługi realizację celów firmy, jakimi są zadowolenie klientów oraz zwiększenie zysków. Użytkownicy CRM, czyli pracownicy firmy (pracownicy biurowi czy handlowcy) prowadzą w systemie historię kontaktu z klientem. Dzięki temu zbudowana zostaje baza wszystkich klientów. Wiedza o preferencjach klientów pozwala na dostosowanie dalszych działań marketingowych i sprzedażowych w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby grupy docelowej konsumentów, do których firma chce dotrzeć. W systemie znajduje się również baza handlowców oraz ich sieci sprzedaży, przyporządkowane im sprawy oraz wielkość sprzedaży. Na tej postawie firma może sprawdzać efekty pracy handlowców i rozliczać w systemie ich prowizję za pozyskaną sprzedaż.

SalesWizard – System CRM ofertowania online

SalesWizard jest nie tylko systemem CRM pozwalającym na zwiększenie sprzedaży. Wspomaga też metody działania mające na celu efektywniejsze zarządzanie relacjami z klientem oraz zarządzanie całą firmą. Jest dostosowany do wielu branż, w tym do firm stosujących model sprzedaży wielopoziomowej, ponieważ pozwala na rozliczanie struktur sprzedażowych. Wdrożenie SalesWizard to wejście na wyższy poziom technologiczny pozwalający na uzyskanie wyższej pozycji na rynku.

Zalety wdrożenia SalesWizard w firmie:

  • Automatyzacja procesów pozwoli na oszczędność czasu, który można przeznaczyć na efektywne działanie mające na celu zwiększenie sprzedaży.
  • Importowanie zgłoszeń bezpośrednich od klientów do systemu z zewnętrznych kampanii marketingowych takich jak Google Ads czy Facebook Ads.
  • Handlowcy czy Agenci mają możliwość dodawania swoich klientów do systemu.
  • Możliwość generowania ofert www lub pdf do klientów z systemu.
  • Integracja z API Autenti.com pozwala na podpisywanie umów elektronicznie.
  • Łatwiejszy kontakt z klientem dzięki możliwości wysyłania z systemu smsów i maili.
  • Możliwość rejestrowania struktur MLM oraz rozliczania ich wielopoziomowo.
  • Pełna, dostępna w każdym momencie baza danych pozwalająca na analizę i łatwiejsze podejmowanie dalszych decyzji.

Redaktor SalesWizard.pl, specjalistka produktów CRM - LegallyCRM.pl, SolarCRM.pl, MLMseed.pl i SalesWizard.pl