Formularze kontaktowe w Facebook Ads – jak klienci mogą skontaktować się z Twoją firmą?
Czy warto skonfigurować formularz kontaktowy w Facebook Ads
Statystycznie blisko 40% światowej populacji korzysta z Facebooka minimum raz w miesiącu, a co czwarta osoba na świecie robi to codziennie. To pokazuje ogromny potencjał Facebooka, który pozwala docierać do ściśle określonego grona. Dzięki temu firmy mogą z powodzeniem profilować reklamy i tworzyć kampanie w dedykowanym do tego narzędziu – Facebook Ads. Sprawdź, w jaki sposób możesz skonfigurować formularz kontaktowy w Facebook Ads i jakie będą z tego korzyści!
Facebook Ads – kilka słów o narzędziu
Wpis zaczniemy dość nietypowo – klasyczna konwencja tekstu nakazuje przedstawienie produktu, skupienie się na wybranej funkcjonalności, a na końcu wymienieniu zalety rozwiązania. Tutaj odwrócimy nieco kolejność i najpierw odpowiemy na pytanie „dlaczego warto?”, a następnie przejdziemy do „jak to zrobić?”. Facebook Ads – bo o nim mowa – to narzędzie służące profilom firmowym i fanpage’om do promocji na portalu Facebook. To bardzo dobre narzędzie stwarzające ogrom możliwości, a wśród zalet należy wskazać najważniejsze z nich:
- Największa internetowa społeczność – codziennie Facebook odwiedza blisko 2 miliardy osób, co czyni tę platformę największym nośnikiem social media;
- Niski próg wejścia – do rozpoczęcia kampanii marketingowej wystarczy budżet w wysokości zaledwie 14 złotych dziennie;
- Bezpośrednia kontrola nad kampanią marketingową i jej efektami – wszystkie wyniki otrzymujemy w formie przejrzystych statystyk;
- Możliwość ścisłego profilowania grupy odbiorców – określamy, komu pojawi się reklama na podstawie wieku, płci, lokalizacji czy zainteresowań;
- Opcja bezpośredniej interakcji z użytkownikiem – reklamy na Facebook Ads pozwalają nawiązać interakcję ze stroną i pozostawić formularz kontaktowy.
Ostatnia z przedstawionych zalet w sposób bezpośredni przekłada się na wyniki sprzedażowe. Możliwość zostawienia formularza kontaktowego działa niczym otwarte drzwi w stacjonarnej placówce. To także oznaka gorącego, a przynajmniej ciepłego leada, wobec którego powinniśmy natychmiast podjąć działania. Wystarczą trzy proste kroki, by Twoja reklama w Facebook Ads została wyposażona w pełni funkcjonalny formularz kontaktowy.
Chcesz sprawdzić jak to działa?
Dowiedz się więcej o formularzach kontaktowych Facebook Ads lub umów się na konsultację.
Jak rozpocząć działanie w Facebook Ads?
Aby Facebook Ads stanęło przed nami otworem, konieczne jest utworzenie profilu firmowego na stronie Facebook. Możemy to zrobić z poziomu rejestrowania nowego konta lub dodawania strony do profilu prywatnego. Należy wspomnieć, że samo konto osobiste nie będzie obsługiwało funkcjonalności reklamowej. Tuż po założeniu strony, po lewej stronie ekranu w wersji desktopowej ukaże nam się pasek zatytułowany „Narzędzia profesjonalne”. W nim mamy do wyboru trzy opcje – „Centrum Reklam” (przydatne po publikacji reklamy), „Utwórz Reklamę” (rozpoczęcie działań promocyjnych) oraz „Utwórz Zautomatyzowane Reklamy” (użyteczne raczej przy kampanii marketingowej). Aby mieć dostęp do tych funkcjonalności z poziomu urządzenia mobilnego, konieczne jest zainstalowanie aplikacji Business Suite (ikona niebieskiego diagramu kołowego z wycinkiem na białym tle). Wybierając opcję „Utwórz Reklamę”, rozpoczynamy działanie w Facebook Ads.
Polityka reklamowa w Facebook Ads
Jeśli wcześniej nie mieliście okazji tworzyć reklam na Facebooku, platforma wyświetli Wam komunikat związany z wewnętrzną polityką. Dotyczy ona przeciwdziałaniu dyskryminacji, czyli podejmowaniu działań marketingowych w taki sposób, który mógłby wykluczać pewne osoby lub grupy. Oczywiście, nikt nie zablokuje reklamy produktów halal jako takich, które kierowane są tylko do muzułmanów czy nie zabroni promocji okularów pod pretekstem urągania osobom niewidomym. Administratorom chodzi tutaj raczej o niczym nieuzasadnione wartościowanie odbiorcy, np. tworzenie kawiarni „tylko dla par heteroseksualnych” czy barbera promującego się szyldem „kobietom wstęp wzbroniony”. Potraktujmy to ostrzeżenie poważne – pomijając zwykłą przyzwoitość, Facebook nie będzie miał oporów, by zablokować naszą reklamę (bez zwrotu środków), a w skrajnych przypadkach nawet zablokować nasz profil. Zasada ta dotyczy nie tylko tekstu, ale też treści graficznych czy dialogu w klipie video.
Krok 1 – Tworzenie reklamy i konfiguracja celu
Po zaakceptowaniu polityki platformy, możemy rozpocząć tworzenie reklamy w Facebook Ads. Zostaniemy przeniesieni do menu, które wygląda dokładnie tak, jak na zamieszczonym poniżej zrzucie ekranu. Domyślne ustawienia zakładają automatyczny format reklamy z materiałem w postaci opisu profilu. Grafika natomiast zaciągana jest ze zdjęcia w tle, które stanowi baner reklamowy Twojego profilu. Nie jest to rozwiązanie złe, o ile chcemy się wyłącznie przedstawić szerszej społeczności i nie mieć z tego pogłębionych profitów. Jeśli chcemy wprowadzić formularze i tym samym pozyskać leady, konieczna jest zmiana celu z „Automatycznie” (pierwsza opcja) na „Pozyskaj więcej kontaktów” (druga opcja). Dla pewności – pod celem powinien widnieć jasnoszary tekst „Użyj formularza, aby gromadzić informacje kontaktowe od potencjalnych klientów”. Wybór tej opcji sprawi, że pod polem z opisem i grafiką pojawi się jasnoniebieski przycisk z hasłem „Utwórz formularz”.
Krok 2 – Tworzenie i konfiguracja formularza kontaktowego
Po kliknięciu w przycisk „Utwórz formularz” pojawi się nam panel zarządzania naszymi formularzami. Jeśli wcześniej utworzyliśmy formularze, to pojawi się możliwość wczytania poprzednich wzorów. Ponieważ z naszego profilu nie utworzyliśmy wcześniej formularza, automatycznie przechodzimy do tworzenia nowego draftu. Kwintesencją naszego działania jest pozyskanie informacji o potencjalnym kliencie. Zastanów się, co tak naprawdę będzie Ci potrzebne – jeśli prowadzisz skup aut, wystarczą podstawowe dane kontaktowe. Jeśli natomiast oferujesz usługi masażu sportowego z dojazdem do klienta, dobrze byłoby znać również adres pocztowy, opcjonalnie datę urodzenia oraz płeć. Tutaj Facebook proponuje kilka rzeczy do uzupełnienia w ramach formularza:
- Imię i nazwisko (informacja automatycznie zaznaczona, nie da się jej odznaczyć);
- Numer telefonu;
- Adres e-mail;
- Adres pocztowy;
- Data urodzenia;
- Płeć;
- Stanowisko;
- Nazwa firmy;
Dodatkowo możliwe jest skonfigurowanie własnych pytań z krótką odpowiedzią. Aby to zrobić, należy kliknąć w szary przycisk „Dodaj pytanie +”. Na samym końcu istnieje opcja dodania zasad ochrony prywatności, czyli klauzuli RODO. Ta już musi zostać dołączona jako zewnętrzny link – odsyłacz do Twojej strony internetowej lub dokumentu, w którym zawarta jest pełna treść klauzuli. Nie spiesz się z konfiguracją formularza – to kluczowy element Twojej reklamy Google Ads, dlatego warto poświęcić te kilkanaście minut więcej, ale mieć pewność, że wszystko stworzyliśmy zgodnie z naszą koncepcją.
Krok 3 – Dopasowanie reklamy do grupy odbiorców
Masz już formularz, teraz pozostaje określenie, kto w pierwszej kolejności powinien go ujrzeć. Dzięki dopasowaniu reklamy do targetu możesz jeszcze skuteczniej prowadzić działania sprzedażowe. Jaki sens miałaby reklama auto skupu z Wrocławia w Szczecinie, Bydgoszczy czy Białymstoku? Dlaczego miałbyś kierować reklamę turnusów sanatorium w Ciechocinku do odbiorców w wieku 18-30 lat? Powiedzmy sobie szczerze – w ten sposób mógłbyś „przepalić” budżet. A po co, skoro Facebook Ads daje Ci możliwość bardzo precyzyjnej konfiguracji grupy docelowej? Lepiej nieco zmniejszyć grono odbiorców, a w zamian za to zwiększyć promień wyświetlania reklamy. Opcjonalnie, za zaoszczędzone środki możesz wykupić dłuższą kampanię, która będzie się wyświetlać nie przez 21, a 28 dni. Ostateczny wybór pozostawiamy oczywiście Tobie, ale pamiętaj, by wykorzystać do maksimum każdą złotówkę z budżetu.
Analiza działań i wyników reklamy w Facebook Ads
Przygotowanie dobrej reklamy to nie lada wyzwanie i – co istotne – nie koniec Twojej pracy. Nie sztuką jest wyłożyć dziesiątki tysięcy złotych na masowy marketing; sztuką jest tak go prowadzić, by przy ograniczonym budżecie wykorzystywać pełny potencjał narzędzia. A potencjału zdecydowanie nie brakuje w Facebook Ads, szczególnie gdy mówimy o formularzach kontaktowych. Już podczas prowadzenia działań możemy zobaczyć szczegółowe dane związane z daną reklamą. System pokaże nam informacje o tym, jaki rodzaj interakcji został wykonany (np. wyświetlenie, kliknięcie w post, wejście na stronę, przesłanie formularza), do jakiego grona dotarła reklama oraz czy został zwrócony tzw. negatywny feedback (np. ile osób ukryło post). Obserwacja wyników oraz wyciąganie prawidłowych wniosków przyniesie dodatkowe korzyści związane z maksymalizacją efektów reklamy.
Formularze kontaktowe w Facebook Ads
Formularze kontaktowe są jedną z metod zbierania kontaktów do potencjalnych klientów w ramach zdefiniowanych celów kampanii marketingowej, którą uruchamiamy w serwisie.
Kontakty zebrane przy użyciu formularz standardowo przechowywane są w Centrum Kontaktów konta Meta Business Suite. W praktyce managerowie kampanii lub inne osoby upoważnione muszą stale sprawdzać, czy nowe leady wpłynęły i przekazać je do działu sprzedaży, zajmującego się „obróbką” takich zapytań.
Eksport kontaktów Facebook do systemu CRM
W SalesWizard wdrożyliśmy integrację z formularzami kontaktowymi Facebook Ads – wszystkie zgłoszenia przesyłane są wprost z Facebooka do systemu CRM. Więcej informacji na temat integracji SalesWizard z Facebook Ads, a także z Google Ads, WordPress i HTML przeczytasz tutaj.
Patryk Kwapis
Redaktor SalesWizard.pl